Vi har öppet

Gårdsbutiken är egentligen alltid öppen, bara nån är hemma. På vintern kan det dock vara skäl att höra efter innan man kommer.
Tel. +358 (0)457 342 0784
Café Svarta Maran öppnar 1.6 2013 och har öppet lö-sö i juni 12.00-17.00
Efter midsommar - 11 augusti öppet alla dagar 12.00-17.00
Välkomna!

måndag 3 maj 2010

Åländska kräftor i maj










Jo, det är alldeles sant! Vi hade några (80) kvar i frysen som vi mumsade i oss i lördags. Dillsmaken var väl inte så väldigt framträdande, men de var rätt OK ändå. Fiskade och kokade av blivande mågen Johan i somras mitt i bröllopsbestyren. Nästa gång ska vi försöka ha lite bättre ordning med oss och äta kräftorna i augusti.
Syrran hade med sej lite bröd. Jättegott! Här kommer receptet: (hon säger att hon inte har nåt ordentligt recept när hon bakar, men ungefär så här gör hon)

Snurriga bröd.
Ingredienser: 50 g jäst, 6 dl vatten 37 grader, 1/2 dl olivolja, 2 tsk salt, 3 dl rågmjöl eller spelt, 8 dl vetemjöl ( denna mängd är bara en uppskattning , degen ska vara ganska lös)
Arbeta degen helst i maskin 10-15 min, låt jäsa ca 1 timme. Häll upp den lösa degen på mycket mjöl och dela i 12 små eller 4 större delar. Obs knåda ej! Rulla bitarna i mjöl och vrid samtidigt så att det blir en gnölig korv. Jäs i ca 30 min. Grädda i 250 grader ca 14 min för små och 20 min för stora. Jag brukar kasta in 1/2 dl vatten på ugnsbotten i samband med att jag sätter in plåtarna , då blir ytan hårdare och godare. Lycka till !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar